5 stora trender inom webbdesign för 2021

2020 har varit ett stort år för digitalisering, både för företag som insett vikten av en större digital närvaro och även kundbeteenden har mycket ändrats under året. Folk har spenderat mer tid online, e-handel blommar som aldrig förr och vi hittar hela tiden nya smarta digitala tjänster som hjälper oss både i vardagen och i arbetslivet. Helt enkelt är 2020 ett år vi kommer minnas för alltid och som påverkat oss alla på olika sätt.

Men till temat för blogginlägget, trender. Vi börjar med att titta på några av de stora trenderna inom webbdesign under 2020. Något som blev stort under året och som fler företagare förstod vikten av var UX writing, att börja skriva mer personliga texter och gärna skriva med glimten i ögat. Stora och blaffiga rubriker var inte en direkt en ny trend för året men den växte sig ännu större under 2020. När det kommer till bildspråk gillade vi att mixa bilder med mycket grafiska element i designen för att få lite kontraster. Slutligen har vi Dark mode, en funktion som använts av många program genom åren men som fick ett rejält uppsving under 2020 när stora aktörer som Instagram och Slack introducerade Dark mode för sina användare.

Nu till det viktigaste, vilka trender kommer vi få se mer av under 2021? Här har vi sammanfattat några av trenderna vi tror  kommer att växa under året som kommer.

3D

Den minimalistiska trenden för webbdesign har varit populär i många år, det kommer varje år en ny twist på trenden med ett nytt coolt namn. Oavsett var trenden heter i år så är den här för att stanna. Med den minimalistiska trenden så har designen de senaste åren varit en ganska så platt, nästan motsatsen till 3D skulle man kunna säga. Att lägga lite skugga bakom tex. en knapp eller en bild är något som ofta används men nu tas det till nästa nivå och låter olika element på sidan nästan sväva. 3D-effekten ökar också när det kommer till illustrationer, bakgrunder och block. Ja, egentligen all grafiskt design vi skapar. Helt enkelt ju närmare vi kommer med designen att besökaren nästan vill känna på skärmen för att se om det stick ut något, desto bättre.

Dark mode

Okej, vi förstår din förvirring eftersom vi precis skrev att Dark mode var en trend för 2020 så varför är den med det här året också? Jo, för som med alla trender så utvecklas det med tiden. Det som vi såg under 2020 var att många av de största apparna och programmen började erbjuda Dark mode för sina användare. Det vi har börjat se och som kommer bli större under 2021 är att tänket börjar tillämpas mer och mer i webbdesign. Den luftiga och minimalistiska designen är fortfarande kvar men nu börjar man byta ut den vita bakgrunden mot en svart bakgrund. Mot svart “poppar” texter och designelement mer, färger blir lite klarare och för många besökare ökar det även användarvänligheten.

Nu börjar webbdesigners erbjuda besökare möjligheten att välja Dark mode själva när de besöker en sida, en switch så man kan välja sin preferens. Att testa Dark mode kan man själv välja i inställningarna på vissa webbläsare men här väljer designers att göra det enklare för besökare utan kunskap om inställningen att välja sin preferens. Så helt enkelt så kommer vi se mer av Dark mode när det kommer till webbdesign under 2021. 

Små överraskningar

Det har länge pratats om Banner blindness och vår förmåga att missa information på sidorna vi besöker. Ofta gäller det reklam men ju mer tid vi spenderar på hemsidor så börjar vi också mer och mer missa annan information som företagen vill att vi ska ta del av.  Surfandet idag sker mycket på automatik och vi behöver hitta sätt för att få besökare att helt enkelt haja till. Det vi ser öka i trend är små animerade överraskningar som helt enkelt får besökaren att stanna upp och reagera, inget stort utan små roliga detaljer.  Det kan vara allt ifrån att när vi hovrar över ett element på sidan så poppar det upp en liten animering eller att när besökaren scrollar så kommer en sektion där scrollningen sker i sidleds en kort stund innan den fortsätter nedåt som vanligt. Något som också ökar i trend är att ha stora designelement på sidan som rör sig men rör sig så långsamt att besökaren kanske inte först reagerar på att det är en animering. Det gäller att ge besökaren en upplevelse som nödvändigtvis inte är revolutionerande men att de får en upplevelse som sticker och och som särskiljer oss mot konkurrenter. 

Nostalgi

Precis som det står i rubriken börjar vi bli lite nostalgiska i vårt skapande, trender har en tendens att oftast komma tillbaka. Vi ser ett uppsving av att designen ska kännas lite retro och på sätt sticka ut mot den minimalistiska designen som är dominerande idag. Att arbeta med gradient var en cool detalj att jobba med back in the early days och nu är det tillbaka igen. Här snackar vi inte om en liten gradient på en knapp för effektens skull utan det får ta stor plats i designen. Trenden flyttas också från att gå mellan olika nyanser av en färg till större kontrast mellan två helt olika färger, gärna i klara neonfärger. Annat som vi ser öka är att arbeta med ett lite “rörigare” bildspråk, som kollage. Ett bildspråk där vi går ifrån den luftiga designen som vanligtvis används idag men en sak i taget-filosofin.

Även olika varianter av typsnitt går upp och ner i mode, att använda typsnitt med serif har fått en uppsving i rubriker de senaste åren för att ge större kontrast mot brödtext Sans serif. Något som börjar komma mer och mer är att använda typsnitt med serif i all text på sidan. Kan kännas galet men vem vet, kanske är 2021 året där vi börjar gilla Times New Roman igen!?

Personifiering

 Personifiering är inte heller en ny digital trend, överallt möts vi av riktade erbjudanden och budskap som bygger på vårt digitala fotspår vi lämnar efter oss. Vårt namn står i mejlutskick för att vi ska känna oss utvalda och företagen försöker på många olika sätt få oss att känna oss unika. Mycket av detta ser kunden igenom, speciellt när budskapen blir felriktade. En trend som ökar är personifierade upplevelser på just webbplatser, framförallt inom e-handel. Vi som kund får veta via mail att vi har saker i varukorgen som vi missat handla, när något vi gillat kommer på rea eller mail med olika relevanta lojalitets erbjudanden. 

Att arbeta på det här sättet inget nytt men nu börjar man gå från att bara nå kunder med personliga budskap genom mail till att skapa personifierade upplevelser på själva plattformen. Detta kan vara allt från att mötas av budskap som “Välkommen tillbaka xxx” på startsidan eller att layouten på startsidan ändras helt beroende på vår preferenser och vad vi tidigare besökt för innehåll. Vi kan placera information eller produktsidor som kunden tidigare visat stort intresse för längst upp på sidorna. Visa det viktigaste först för den unika besökaren.

Att arbeta med funktioner som är beroende av cookies och insamlad information kan vara lite av en djungel i dessa tider med nya restriktioner som kommer hela tiden. Men det finns ett stort värde i att hitta bra sätt att arbeta med detta för att bygga relationer med sina besökare och öka konverteringen.

 

Detta var helt enkelt några av alla trender som vi kommer se mer av under året som kommer. Vi längtar till nästa år då vi kan sammanfatta året som varit och se vilka trender som ökade mest. Vill ni snacka webbdesign, trender, e-handel eller Umbraco med oss är det bara att höra av er till oss.


P.S Vi letar just nu efter vår nästa kollega. Älskar du Umbraco och kanske även Ucommerce? Är du en systemutvecklare eller frontend utvecklare med några års erfarenhet? Vill du skapa riktigt bra webb tillsammans med ett snabbt växande team?  Kolla då in Webmind karriär på direkten!

 

Vi har en ny Umbraco Certified Master i gänget!

Till case
Åk till toppen