Vad är SEO och hur funkar det?

Om du hittat hit har du säkert Googlat på SEO och undrar vad det är - och det finns oändligt mycket att läsa om ämnet. Det är ingen överdrift att säga att användningen av sökmotorer är en stor del av vårt vardagliga liv. Enligt en rapport från Svenskarna & Internet gör 75% av Sveriges befolkning sökningar varje dag och det säger en del om vilken potential som finns genom att synas på sökmotorer, oavsett om det är genom betalda annonser eller organiska sökresultat (SEO) - vilket är precis vad detta blogginlägg handlar om. 

Vi vill förklara här på ett enkelt och kortfattat sätt vad SEO står för, vad indexering egentligen betyder och varför det är viktigt att arbeta med SEO. Vårt mål är att du ska förstå grunderna och betydelsen av att optimera för Google. 

Så, vad betyder SEO?

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Det betyder att du på olika sätt optimerar din webbsida så att en sökmotor ska tycka att den är relevant och placera den så högt upp i sökresultaten som möjligt.  

Så vilken sökmotor pratar vi om? Google såklart. Det finns en mängd olika sökmotorer och vilken man väljer kan se olika ut runt om i världen, i Kina t.ex. används primärt Baidu, men Google är den största i resten av världen med en marknadsandel på över 80% - i Sverige görs hela 95% av alla sökningar på Google. Men även om du optimerar mot en specifik sökmotor, betyder det inte att din webbsida inte syns hos andra sökmotorer.

Innan vi går vidare vill vi förklara några begrepp att ha koll på inom SEO

  • Indexering = Indexering är när din hemsida blir listad/katalogiserad hos en sökmotor och kan därefter synas i sökresultatet. 
  • Spindel = Ett datorprogram som automatiskt kryper/crawlar länkar genom internet och letar efter nya webbsidor att indexera. 
  • Crawlar = Det spindeln gör - dvs att följa länkar för att hitta nytt innehåll. 
  • Sökord & sökfras = Sökord är det ord du söker/Googlar på, t.ex. “Umbraco”. En sökfras är en sammansättning av sökord som t.ex. “Vad är Umbraco?”. 
  • Sökresultat eller SERP - Kort för Search Engine Results Pages, sidan där sökresultaten visas. 

Hur hittar Google din webbsida?

För att din webbsida överhuvudtaget ska kunna synas på Google behöver den indexeras, och här kommer spindeln in i bilden. Det Google gör är att skicka ut sin spindel, eller Googlebot som de kallar den, som “crawlar” sidan efter information och bedömer hur pass “bra” och relevant den är kopplat till sökordet.
 


När spindeln hittat det den behöver återvänder den till Googles servrar och lämnar av informationen och din sida blir indexerad. För att ge ett exempel är sökordet “Umbraco” det vi optimerar för här på Webmind.se, och har spindeln bedömt sidan som relevant för sökordet så säger den till Google att vår sida handlar om just Umbraco. Informationen får därefter ett betyg eller poäng, beroende på hur spindeln bedömer relevansen (samt andra faktorer som vägs in), och detta avgör var i sökresultatet sidan placeras. Detta kallas för “ranking” och ju bättre rankningspoäng desto högre upp i sökresultatet hamnar den.

Spindeln är väldigt petig av sig och väger in många faktorer när den bestämmer vilken position sidan kommer få i sökresultatet. För att ge några exempel: 

  • Vilket filnamn bilderna har 
  • Hur pass bra bilderna passar till texten 
  • Om sidan har tillräckligt bra kontraster mellan text och bakgrund 
  • Om rubriker och annan text har rätt HTML-taggning (t.ex. H1) 
  • Internlänkningar på sidan 
  • Samt en mängd viktiga tekniska förutsättningar, t.ex. som hur snabb siten är.
     


Varför det är viktigt med SEO och hur ska man jobba?
 

Hamnar du inte på förstasidan av sökresultaten syns du inte kan man säga, eftersom ca 75% av alla länkklick görs på förstasidan. I sökresultatet hamnar även betalda annonser, oftast högst upp, men SEO handlar enbart om att synas organisk, dvs icke-betalt. 

Enligt statistik kommer 53% av all trafik på webben från organiska sökresultat (SEO) och har en dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med annonser på Google

Det finns olika sätt att jobba med SEO som kan delas in i tre kategorier: 

  • On-page = Hur man jobbar med innehållet på webbsidan. Detta kan vara hur du hanterar bilder, textinnehåll, olika taggar i koden och hur stor relevans ditt material har kopplat till sökordet.  
  • Off-page = Handlar att få andra webbsidor att länka till din webbsida, något som Google gillar. 
  • Tekniskt = Handlar kort sagt om olika tekniska förutsättningar som påverkar “spindelverksamheten” t.ex. källkod, laddningstid, 404-sidor, URL-redirect hantering, sitemaps m.m.  

Helst ska du jobba med alla tre delar för att ha de bästa förutsättningarna för att ranka bra. Att jobba med SEO är ett omfattande och långsiktigt arbete, men som också ger resultat. Enligt statistik kommer 53% av all trafik på webben från organiska sökresultat (SEO) och har en dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med annonser på Google. Så om du lyckas med din SEO skulle vi säga att det är den billigaste formen av marknadsföring du kan ägna dig åt. Här kan du ta del av den senaste SEO-statistiken

Google bestämmer 

Kom ihåg att det är Google bestämmer i slutändan, att jobba med SEO handlar om att göra innehållet på din webbsida så relevant som möjligt samt att ha de tekniska bitarna på plats för att skapa förutsättningarna att ranka bra.


Som nämnt finns det en mängd av rankings-faktorer som spelar in och det är inte lätt att hålla koll på allt. Därför är en viktigt förutsättning ett SEO-vänligt CMS, där många av de tekniska förutsättningarna finns på plats från början, ett bra exempel på det är Umbraco.

Vad är då första steget för att komma igång med SEO-arbetet? 

Det finns som sagt många olika sätt för att öka synligheten och komma högre upp i sökresultaten. Men det första ni behöver göra att fundera på om detta är något ni har möjlighet att arbeta med själva eller om ni behöver ta in experthjälp. Om ni inte ser att detta är något ni kan klara av själva så är vårt tips att leta upp en partner som kan hjälpa till att optimera er hemsida. 

Daniel Wölfing

Daniel Wölfing

SEO & Marketing Specialist
Vi finns här för er om ni känner er redo för att påbörja er resa för att komma högre upp i sökresultaten Kontakta oss
Åk till toppen