Volvo Car Retail Solutions

- Vi digitaliserar Volvohandeln

 

VCRS är ett bolag inom Volvo Group som utvecklar intuitiva digitala lösningar som är enkla att använda och gör att Volvohandeln flyter på både för användare i verkstaden, bilhallen och för bilkunderna som nyttjar onlinetjänsterna. Idag används deras lösning av 10 000+ användare och varje år säljs 240 000+ bilar med stöd av deras system som får hela ekosystemet - av olika aktörer som tillverkar bilarna, erbjuder hyrbil, finansiering, försäkringar, drivmedel och serviceavtal - att hänga ihop, i en sömlös användarupplevelse.

Utmaningar

Volvo Car Retail Solutions var i behov av en ny webbplats som kunde integreras mot alla deras interna Volvosystem. Vår byrå hade hjälpt dem med deras tidigare webbplats och tack vare vårt långa samarbete fick vi även detta nya uppdrag. Kundens tidigare site låg på en äldre lösning av Umbraco med begränsningar för önskad vidareutveckling. Med en stor rebranding på gång så var de i behov av en uppdaterad lösning som bättre visar upp vad de erbjuder idag. Designen skulle även förnyas för att matcha deras nya grafiska profil och de ville ha en tydligare struktur på innehållet för att bättre nå ut med sitt budskap. Allt detta skulle självklart vara i form av en användarvänlig webbplats för både besökarna och för egen del.

Lösningar

Uppdraget bjöd på spännande utmaningar men eftersom vi tidigare arbetat tillsammans så rullade projektet på smidigt framåt med en väldigt bra kommunikation sinsemellan. En viktig aspekt av projektet var att underlätta och effektivisera redaktörens arbete såväl som deras kunder. Därför valde vi en lösning baserad på Umbraco 8 CMS (som numera är uppgraderad till senaste Umbraco version 10) och vårt starterkit Igloo. Med Igloo kunde vi bygga önskade specialfunktioner för att ge dem en samlad plattform varifrån allting sköts. För att öka användarvänligheten för även deras kunder, vidareutveckla vi deras kundregister till en inloggningsplattform. Design spelade en viktig roll i projektet och krävde en lösning med hög prestanda för att hantera mycket innehåll, vilket gjorde Umbraco till den perfekta plattformen.

Tekniskt snack

Webbplatsen byggdes med Umbracos 8 och är nu uppgradera till Umbraco 10 som är Umbracos senaste stora release, för att ge kunden den bästa säkerheten och prestanda. För att tidseffektivisera produktionen använde vi oss av Umbraco Cloud som serverlösning. Med dessa lösningar kan kunden vara trygg i att siten är framtidssäkrad då det kontinuerligt görs säkerhetsuppdateringar och buggfixar. Flexibiliteten med att bygga skräddarsydda lösningar kommer från Igloo, vår egenutvecklade sitebuilder med standardfunktioner alla webbplatser behöver. Detta resulterade i att våra utvecklare kunde lägga ett stort arbete och fokus på de skräddarsydda lösningar som skulle integreras mot interna Volvo-system. Samt bygga en inloggningsplattform där man nu kan ta del av produkter, nyheter och event. Allt detta tillsammans resulterade i en unik och snygg site anpassad för kundens behov med bra prestanda.

Resultat

Resultatet blev en snygg och flexibel lösning som speglar den grafiska profilen och den nya rebranding de genomgått. Med sin nya webbplats kan Volvo Car Retail Solutions nu sköta allt arbete genom en samlad plattform.

Umbraco har varit det perfekta valet för oss tack vare det mycket enkla CMS:et i kombination med den ”look and feel” som kommer ut. När vi velat göra anpassningar som kräver mer så har det varit förvånansvärt enkelt att få till. Det har gjort att vi har kunnat kapa kostnader och ledtider då vi sluppit mellanhänder.
Olof Jonasson
Brand Communication Manager at Volvo Car Retail Solutions

Vi är med er på hela resan

Vi tror på långsiktiga kundrelationer där det är vårt samarbete som bygger framgången. Med genomtänkt design, innehållsrikt content och en stabil teknisk grund skapar vi webbsiter som är enkla att administrera och lägger grunden till en ökad försäljning.

Se fler av våra case

Åk till toppen